Wij ondernemerts zijn een stelletje stronteigenwijze mensen bij elkaar. Wat we willen, zetten we door. Wat we vinden is belangrijk. Ik ga je vertellen, dat wat jij belangrijk vindt, helemaal niet zo belangrijk is. Stuur op cijfers. Dan stuur je op resultaat en bereik je je doel: je omzet verhogen!

We leggen uit hoe je dat doet.

Wat is je doel?

Waarschijnlijk bestaat je doel uit een bepaalde omzet. Of uit een x aantal transacties per maand. Of een x aantal opdrachten (al dan niet per maand).

Wanneer je naar je site kijkt dan ga je vanuit die hoofddoelen terugwerken. Hoeveel conversies waren er? Hoeveel bezoekers waren er? Waar kwamen die bezoekers vandaan? Dus welke verkeersbronnen zijn daarvoor verantwoordelijk? En hoe presteren die verkeersbronnen afzonderlijk?

Wanneer je het opsplitst, dan weet je beter hoe je ervoor staat en dus of je op koers ligt om je doelen te behalen en dus of en hoe je je omzet gaat verhogen. En je weet ook waar het knelpunt zit en wat je daaraan zou kunnen doen.

Belangrijk: Voordat je jouw doelen kunt halen, zullen je bezoekers eerst hun doelen moeten kunnen behalen. Neem ook die doelen op in je scoreboard. Hoe meer je begrijpt van je doelgroep, hoe beter je ze van dienst kunt zijn.

Scoreboard: Omzet verhogen

Die cijfers die vul je iedere maand in. Meten is weten. En wat je weet kun je verbeteren. Dus in kaart brengen die cijfers, dan kun je gericht aan de slag met omzet verhogen.
Natuurlijk is het grappig om het per week bij te houden, maar het kan zijn dat de cijfers dan zo laag zijn, dat wanneer er die week net wat meer conversies zijn, het gelijk procentueel behoorlijk scheelt. Terwijl dat per maand eigenlijk best meevalt. Hoe minder data je hebt, hoe meer de cijfers gaan stuiteren. En hoe slechter je er conclusies uit kunt trekken.

Maak zo’n scoreboard in excel en houd het bij. Misschien zet je (nog) geen seo of Adwords in, maar richt je je meer op social media. Jouw doelen binnen het kanaal kunnen verschillen en dat zorgt er voor dat je andere metrics moet opnemen binnen je scoreboard.

Let op:
In dit artikel vind je wat suggesties om te meten, maar onthou dat het maatwerk is. De doelgroep heeft doelen, jij hebt doelen en om te kijken waar de pijnpunten precies zitten, zul je goed na moeten denken over de meetpunten. Alleen dan kun je je omzet verhogen. Wanneer je precies weet waar het lekt. Ik heb nog nooit 2 dezelfde scoreboards opgeleverd voor verschillende bedrijven.

Dit artikel valt wat in de categorie: Leuker kan ik het niet maken. Het is pittig. Je kunt het artikel doorploegen en de relevante meetpunten onder elkaar zetten.

Overzicht

Wat meet je?

  • Bezoekers per verkeersbron.
  • Conversies per verkeersbron.
  • Totaal aantal conversies.
  • Omzet die je hebt behaald via online.
  • Waarde per order.
  • Dit kun je aanvullen met omzet die je offline hebt behaald, wanneer dat van toepassing is.
  • Wat weet je dan?
  • In de algemene cijfers zie je in een oogopslag wat de prestaties zijn per kanaal en grofweg hoe je site ervoor staat.

Wat kun je ermee?

Stel nou dat Adwords verkeer 10% is van je bezoekers, maar diezelfde Adwords bezoekers zijn goed voor 40% van je conversies, dan kun je eens gaan overdenken om je spend wat op te schroeven. Kennelijk zijn het hoogkwalitatieve bezoekers.
Het totale aantal conversies is uiteindelijk het doel van je site. Net als omzet heeft dat denk ik niet veel uitleg nodig. Dat is altijd fijn om in het overzicht te hebben.
Wanneer je veel conversies hebt dan hoeft dat nog niet te betekenen dat je omzet gestegen is. Wanneer de waarde per conversie is gedaald, dan kan je omzet zelfs gedaald zijn, zelfs al is het aantal conversies gestegen.

Natuurlijk kun je dat aan je omzet ook afleiden, maar ik denk liever na over conclusies en wat me meer omzet op gaat leveren, dan dat ik nog moet rekenen wanneer ik naar een overzicht kijk.

SEO

Wat meet je?

  • Ook hier weer hoeveel organische bezoekers er zijn geweest per maand.
  • Hoeveel search bezoekers.
  • Hoe groot het percentage organisch was binnen ‘search’.
  • Hoeveel organische conversies zijn er geweest?
  • Hoeveel ondersteunende organische conversies?
  • Hoe verhoudt dat zich tot het totaal?
  • Hoeveel pagina’s telt je site?
  • Hoeveel pagina’s daarvan hebben inkomend verkeer?
  • Ranking in Google van je 10 meest belangrijke zoektermen.Wanneer in jouw seo strategie content marketing belangrijk is, dan neem je het volgende ook mee in je scoreboard:
  • pageviews
  • gemiddelde tijd op een pagina/site
  • bouncerate
  • Wat weet je dan?

Wanneer het percentage organische bezoekers sterk daalt of stijgt, dan moeten er alarmbellen gaan rinkelen. Kennelijk gaat er dan iets organisch niet goed. Of juist met Adwords. Dat kun je aan de hand hiervan heel goed afleiden. Het aantal bezoekers geeft iets aan over de kwantiteit. Het percentage conversies geeft iets aan over de kwaliteit van de bezoekers. Je kunt daarbij ook de waarde per organische bezoeker meenemen.

Wat kun je ermee?

Herzie of seo goed is doorgevoerd in je site en daarbuiten. Wanneer je er niemand voor hebt, roep er dan iemand bij om ernaar te kijken. Hetzelfde geldt voor Adwords.

Wanneer je tevreden bent over de kwantiteit van de bezoekers, maar dat de conversie achterblijft, dan kan dat betekenen dat je moet kijken op welke zoekwoorden je rankt en of dat wel de zoekwoorden zijn van jouw doelgroep. Maar wanneer dat gebeurt, dan is het vaker zo dat bezoekers klem lopen en dat je je site moet optimaliseren, pas dan kun je je omzet verhogen.

Adwords

Wat meet je?

  • Aantal Adwords bezoekers
  • Aantal search bezoekers
  • Hoe groot was het percentage betaalde bezoekers binnen search.
    spend
  • CTR (click-through-rate)
  • CPC (cost per click)
  • Aantal Adwords conversies
  • Ondersteunende conversies
  • ROI (Return on Investment)/li>

Wat weet je dan?

Ook hier weer, wanneer het percentage daalt of stijgt, kijk dan naar de kwaliteit van je campagnes en naar hoe de SEO van je site ervoor staat. Hoeveel je uitgeeft is altijd fijn om even te weten. Vooral wanneer je daaronder ook de conversies ziet.

Je kunt dat ook nog aanvullen met de hoeveelheid omzet die je binnen hebt gehaald met Adwords.

Door de ondersteunende conversies te bekijken weet je of er eerdere Adwords bezoeken zijn geweest, waarna er een bezoek is geweest met een conversie tot gevolg. Ondersteunende bezoeken hebben ook waarde alleen wordt die niet standaard toegeschreven.

ROI, CTR en CPC zeggen allemaal iets over de kwaliteit van je campagnes. En uiteraard zegt ROI iets over je portemonnee.

Wat kun je daarmee?

Wanneer je ziet dat de CTR daalt en/of de CPC stijgt, dan is het heel hoog tijd om bij te sturen. Je hebt dan een indicatie waar het probleem zit en je kunt gericht aan de slag.

Content marketing

Wat meet je?

  • het aantal organische bezoekers
  • het aantal social bezoekers
  • totaal aantal bezoekers
  • terugkerende bezoekers
  • branded adwords bezoekers
  • Waarde per klant
  • pagina’s per bezoek
  • bounce rate

Wat weet je dan?

Wanneer je content marketing doet, dan is dat vaak met de achterliggende gedachten dat je een groter publiek bereikt en dat je je kunt profileren bij hen. En dat je bij die groep herhaaldelijk te zien bent. Daarmee zou het aantal bezoekers groter moeten worden, maar ook je naamsbekendheid zou moeten stijgen. Dat betekent dat er vaker op je merk gezocht wordt.

Wanneer je vaker extern, (dus op een andere site of op een social media kanaal) te zien bent, dan klikken mensen vanaf daar door naar je site. Wanneer ze je vaker zien, dan verhoogt dat het aantal terugkerende bezoekers.
Het aantal pagina’s per bezoek en de bounce rate zeggen iets over de kwaliteit van de content op je site.

Wat kun je daarmee?

Wanneer je content marketing goed insteekt, dan zie je content als vorm van klantenservice, nog voordat mensen klant bij je zijn. Je helpt mensen door het verstrekken van informatie, of door ervaringen te vertellen bijvoorbeeld. Of door uit te leggen wat het resultaat is van jouw dienst en waarom dat belangrijk is. Niet op een pusherige manier, maar oprecht om mensen te helpen.

Wanneer je het zo ziet, dan betekent dat per definitie dat je conversies hier niet als belangrijkste doel ziet. Wanneer je het goed aanpakt, zorg je er wel voor dat klanten langer klant bij je blijven. En dat ze een positiever gevoel over je hebben.

Dus wanneer je stuurt op deze cijfers, dan is het waarschijnlijk dat de waarde per klant stijgt, wanneer je niet alleen kijkt naar 1 conversie, maar naar het totale aantal aankopen bij die specifieke klant. Ook op die manier kun je je omzet verhogen.

Gebruik de data op je eigen site ten volle en genereer leads met de meest populaire pagina’s van je site.

Conversie optimalisatie

Wat meet je?

  • conversies
  • conversie percentage
  • waarde per order
  • funnel startpercentage (hoeveel bezoekers van het totale verkeer bezoeken je winkelmandje)
  • Funnel conversiepercentage (hoeveel procent van de bezoekers aan je conversie formulier (of bestelproces) converteert uiteindelijk)
  • Wat weet je dan?

Wanneer je content groups aanmaakt, dan kun je je categorie pagina’s, je sub-categorie pagina’s en bijvoorbeeld je product pagina’s als een groep zien. Dan kun je zien hoeveel verkeer er vanaf de homepage doorgestroomd is naar een categorie pagina en vanaf daar verder. Je hele site is op die manier een funnel geworden en je kunt dan zien waar verkeer klem loopt. Dit is een beetje kort door de bocht. Niet iedereen komt op de homepage binnen. Niet iedereen gaat vanaf daar naar een categorie pagina. Maar op deze manier heb je grofweg een beeld hoe het ervoor staat.

Wat kun je ermee?

Wanneer je weet waar het verkeer klemloopt kun je er iets aan doen. Wanneer je ziet dat er behoorlijk wat bezoekers zijn die uitkomen op de pagina van je winkelmandje, maar er bestelt bijna niemand, dan weet je dat je moet sleutelen aan dat winkelmandje om de omzet te verhogen.

Tot slot

Wanneer je je cijfers in kaart brengt en je stuurt op de maandelijkse cijfers dan speel je in op de actuele stand van zaken en zul je je omzet verhogen.

Het betekent ook een verschuiving in mindset. Bij alles wat je doet aan de site, kijk je wat de huidige situatie is en wat er beter kan. Je zult merken dat je daardoor bij SEO bijvoorbeeld gericht gaat kijken hoe je je zoekwoorden beter in kunt zetten om het aantal organische bezoekers te verhogen. En dat je vervolgens ook in content marketing kijkt hoe de kwaliteit van de content is.

Wanneer je je baseert op data en je werkt resultaatgericht, zul je merken dat je steeds minder voor jezelf communiceert. En steeds beter met je doelgroep.

Dat brengt je site naar een hoger plan, het is goed voor je bezoekers en het maakt dat je je doel bereikt: omzet verhogen.